Материалы олимпиады по английскому языку

USE OF ENGLISH - 13 баллов

joined

incapable

controlling

friendly

are trained

natural

lots

tasty

carried

helpless

further/farther

disappearance

are used

WRITING – 10 баллов

(см. дополнительные критерии оценивания)

Критерии оценивания выполнения задания С1* «Личное письмо»

Критерии оценивания

3 балла

2 балла

1 балл

0 баллов

Решение коммуникативной задачи

Задание выполнено полностью : даны полные ответы на три заданных вопроса. Правильно выбрано обращение, завершающая фраза и подпись.

Есть благодарность, упоминание о предыдущих контактах, выражена надежда на будущие контакты

Задание выполнено: даны ответы на три заданных вопроса, НО на один вопрос дан неполный ответ.

Есть 1–2 нарушения в стилевом оформлении письма И/ИЛИ отсутствует благодарность, упоминание о предыдущих /будущих контактах

Задание выполнено частично: даны ответы на заданные вопросы, НО на два вопроса даны неполные ответы ИЛИ ответ на один вопрос отсутствует.

Имеется более 2-х нарушений в стилевом оформлении письма и в соблюдении норм вежливости

Задание не выполнено: отсутствуют ответы на два вопроса ИЛИ текст письма не соответствует требуемому объему

Организация текста

Текст логично выстроен и разделен на абзацы; правильно использованы языковые средства для передачи логической связи; оформление текста соответствует нормам письменного этикета

Текст в основном логично выстроен, НО имеются недостатки
(1–2) при использовании средств логической связи И/ИЛИ делении на абзацы.

ИЛИ имеются отдельные нарушения в структурном оформлении текста письма

Текст выстроен нелогично; допущены многочисленные ошибки в структурном оформлении текста письма ИЛИ оформление текста не соответствует нормам письменного этикета, принятого в стране изучаемого языка

Лексико-грамматическое оформление текста

Использованы разнообразная лексика и грамматические структуры, соответствующие поставленной коммуникативной задаче (допускается не более 2-х языковых ошибок, не затрудняющих понимание)

Имеются языковые ошибки, не затрудняющие понимание (допускается не более 4-х негрубых языковых ошибок) ИЛИ языковые ошибки отсутствуют, но используются лексические единицы и грамматические структуры только элементарного уровня

Имеются языковые ошибки, не затрудняющие понимание (допускается не более 5 негрубых языковых ошибок) И/ИЛИ допущены языковые ошибки, которые затрудняют понимание (не более
1 – 2 грубых ошибок)

Допущены многочисленные языковые ошибки, которые затрудняют понимание текста.

Орфография и пунктуация

Орфографические и пунктуационные ошибки практически отсутствуют (допускается не более 2-х, не затрудняющих понимание текста)

Допущенные орфографические и пунктуационные ошибки не затрудняют понимание (допускается не более 3 – 4 ошибок)

Допущены многочисленные орфографические и пунктуационные ошибки и/или допущены ошибки, которые затрудняют понимание текста

*1. Задание С1 (личное письмо) оценивается по критериям К1–К4 ГИА (максимальное количество баллов – 10).

2. При получении учащимся 0 баллов по критерию «Содержание» задание С1 оценивается в 0 баллов.

3. Если объём письма менее 90 слов, то задание оценивается в 0 баллов.

Если объём более 132 слов , то проверке подлежат только 120 слов , т.е. та часть личного письма, которая соответствует требуемому объёму.

4. При определении соответствия объема представленной работы требованиям считаются все слова, начиная с первого слова по последнее, включая вспомогательные глаголы, предлоги, артикли, частицы. В личном письме адрес, дата, подпись также подлежат подсчету.

При этом: − стяженные (краткие) формы (например, I"ve, it"s, doesn"t, wasn"t) считаются как одно слово;

− числительные, выраженные цифрами (например, 5; 29; 2010, 123204) считаются как одно слово;

− числительные, выраженные словами (например, twenty-one), считаются как одно слово;

− сложные слова (например, pop-singer, English-speaking, thirty-two) считаются как одно слово;

− сокращения (например, UK, e-mail, TV ) считаются как одно слово.

Предварительный просмотр:

Всероссийская олимпиада школьников. Школьный этап. 2014-2015 уч.год

Английский язык. Задания для участника 9-11 классы

Время выполнения -90 минут. Максимальное количество баллов – 43балла

LISTENING – 7 баллов

Listen to the interview and for questions A8-A14, choose the answer (1, 2 or 3) which you think fits best according to the text. Write the appropriate number (1, 2 or 3) in boxes A8-A14 on your answer sheet.

A8. Catherine mainly gets inspired for her novels from

1) things that happen in her personal life.

2) unimportant new stories.

3) major events in the local area.

A9. The example of the shopping centre shows that, before writing, Catherine

1) interviews a lot of people.

2) does a lot of background research.

3) imagines a complete story.

A10. Catherine says her characters

1) can be identified by the people they’re based on.

2) are exact copies of people she has known.

3) are only loosely based on real people.

A11. Catherine is more likely to create a character based on a real person’s

1) history.

2) appearance.

3) view of the world.

A12. There is a chance that

1) Catherine will give a talk about making films.

2) a company will buy the film rights to Fire at Dawn .

3) there will be a film version of Fire at Dawn .

A13. Catherine does not want

1) to be involved in making the film.

2) someone else to write the screenplay.

3) the plot to be altered in a major way.

A14. Catherine believes that

1) the stories in the book and film should be the same.

2) film and literature are extremely different media.

3) films based on books are usually annoying.

READING -13 баллов

Match headings A-H to texts 1-7 choose the best heading A-H. There is one heading you will not need to use.

A. UNUSUAL RELATIONSHIPS E. IMPORTANT MOMENTS

B. SIMILAR CHARACTERISTICS F. MISTAKEN BELIEFS

C. DIFFICULT PERIODS G. MANY RESPONSIBILITIES

D. TWO TYPES H. HOME ALONE

  1. In Britain? Most families are “nuclear families”. This means that the family consists of the parents and children. Of course, there are uncles and aunts and grand parents, too, but they do not have much to do with raising the children and often live a long way away. In many other countries, the “extended family” is more common. With the extended family, uncles, aunts and grandparents live closer to the parents and children – sometimes even in the same building – and everyone in the family has a much closer relationship.
  2. Most teenagers say at some point; “When I’m a parent, I’m going to give my children much more freedom than I have now.” When they do actually become parents however, they soon realize that giving a child or teenager lots of freedom is not always the best thing to do. Many parents end up hearing their children saying to them exactly the same things they said to their parents when they were young.
  3. What does bringing up a child involve? Giving a child love and making a child feel safe in their environment are extremely important. So is providing food and warmth. Parents also have a duty to teach their children the differences between right and wrong, and to make sure their children get a good education. Some parents believe that their role is also to teach children about the importance of things such as family, religion and society.
  4. The English phrases “a chip off the old block” and “like father, like son” (or “like mother, like daughter”) are used to show the similarities between a parent and the ir child. These might be similarities in terms of appearance, behavior or interests. For example, if a dad loves watching cricket and his son Eric becomes interested in cricket, too, you might say. “Eric’s a chip off the old block, isn’t he?”
  5. “Latchkey kids” are a major problem in many countries, including Britain and the USA, These are children whose parents are still at work when they come home from school, so there is no one at home to look after them. Their parents aren’t there to help with their homework, and some of them spend hours on their own before their parents’ return.
  6. The idea of “quality time” is based on an understanding that the amount of time a parent spends with their child is not the only important thing. What is also important is what they do together during that time. Ten minutes of discussing problems that a teenager is facing may be much more valuable than two hours of watching a movie together in silence.
  7. Families work well when things are going well, but the real test of a family comes at times of stress. Perhaps Mum has been working too hard, or perhaps young Amy is taking exams at school. These are times when all the families can find themselves fighting instead of helping each other. When a family is going through a crisis like this, it can often help to talk to someone outside the family. It could either be an expert, such as a family counselor, or a trusted family friend

Read the text and complete gaps 8-13 with sentences A-G. There is one extra sentence that you don’t need to use. Write the answers on your answer sheet.

What time is it? To answer that question today, all we have to do is look at a watch or clock. It wasn’t always that simple, however. For thousand of years, people have wanted an accurate way of telling the time, (8)____________________________.

We know that the ancient Egyptians had sundials, (9)______________________. It is thought they also had a way of measuring time using running water. The ancient Chinese also developed non-mechanical ways to measure the passing time.

The first mechanical clock appeared around the 9 th century. This did not have hands as modern clocks do, (10)_______________________.

The first reasonably accurate clocks were developed in Italy in the 13 th century.

Unlike modern clocks, they did not tell the time to the nearest minute; rather, they announced when an hour had passed. Table clocks became popular in the 1500s. They usually only had one hand, which had four possible positions each hour, (11) _________________________.

In 1657 the pendulum clock was invented. Although Galileo came up with a similar idea first, it is Christian Huygens (12)_________________________. Since then, сlocks have become more and more dependable. Today, each of us carries a mobile phone or wears a watch (13)___________________.

  1. but rang a bell to tell the time
  2. who is generally considered to be an inventor
  3. allowing you to tell the time to the nearest fifteen minutes
  4. which requires sunlight to work
  5. where the first clocks were developed
  6. apart from looking at the position of the sun
  7. which can be relied on to be accurate

USE OF ENGLISH- 13 баллов

For questions 1-7 , read the text and write the correct form of the word in CAPITALS to complete the gaps. Write the answers on your answer sheet.

Animal Helpers

Animals can be pets, but they can also be much more. Ever since dogs first

(1)_____________ humans on the hunt, animals have worked with people. JOIN

Dogs, of course, work with people in different ways, such as

(2)___________ sheep on farms. CONTROL

They (3)____________ to help blind people find their way around. TRAIN

There are (4)__________ of other animals that help people, including horses, LOT

camels and elephants. In the past, horses were an important means of transport

in Europe and (5)____________ both people and goods. CARRY

Cars soon replaced horses for most jobs because they could go faster

and (6) ______________. FAR

In Asia today, as in the past, elephants (7)___________ to transport USE

heavy loads in areas where cars cannot go.

Complete gaps 8-13 with words formed from the words in CAPITAL letters . Write the answers on your answer sheet.

The discovery of the island of Mauritius in 1505 was the beginning

of the end for the dodo. The dodo was a large bird which was

(8)______________ of flying and so spent its entire life on the ground. CAPABLE

When people first spotted the bird in 1598, it seemed to have no fear

of humans and was quite (9)____________. FRIEND

This was because it had always lived on an island where it had no

(10)__________________ enemies. NATURE

The people on the island didn’t find the dodo (11) ____________ to eat, TASTE

but the cats and the dogs that arrived with the people did. The dodo was

completely (12)___________ and by the 1690s it had died out on the island. HELP

The story of the dodo’s (13 )________________ is just one example APPEAR

of man’s effect on the environment.

WRITING – 10 баллов

You have received a letter from your English-speaking pen friend Christine, who writes:

I’ve had an argument with my best friend, Linda, and we’re not talking to each other. I’m really upset about it. What kind of things do you argue with your best friend about? How do you make up after an argument? What do you think I should say to Linda?

Oh, and I visited our local sports centre yesterday, which was interesting!

Write a letter to Christine. In your letter:

  • answer her questions
  • ask 3 questions about the sports centre

Write 100-120 words . Remember the rules of letter writing. Write the letter on your answer sheet.

ANSWER SHEET БЛАНК ОТВЕТОВ 9-11 классы

Шифр_____________________________

Общее кол-во баллов________________

LISTENING

Чтобы узнать свои результаты:

2. Ищите себя в списках, используя сортировку по фамилии или учебному заведению. Вы также можете воспользоваться функцией поиска по таблице.

Внимание!

Желтым цветом в таблице выделены ПОЛУФИНАЛИСТЫ.

При отборе полуфиналистов оргкомитет Олимпиады руководствовался следующими условиями:

  • Максимальным баллом является 100, поэтому все участники, набравшие 100 баллов, автоматически проходят в полуфинал.
  • В полуфинале не может быть менее 10 человек, поэтому если в возрастной группе нет участников, набравших 100 баллов, за максимальное количество баллов принимается следующий по величине балл, и таким образом в полуфинал добираются участники, набравшие этот балл, до тех пор, пока количество участников не достигнет 10.
  • Участники, набравшие максимальное и равное количество баллов, имеют равные возможности выхода в полуфинал.

Красным цветом в таблице выделены:

  1. повторные попытки пройти задания Олимпиады
  2. работы участников, которые принадлежат к другой возрастной категории
  3. работы участников, которые имеют или в данный момент получают высшее лингвистическое образование.

Дорогие полуфиналисты!

Если Вы нашли свою фамилию в списках, выделенную желтым цветом, значит, от участия в финале Всероссийской Олимпиады Вас отделяет всего один шаг! Когда у Вас пройдет порыв радости, пожалуйста, не забудьте проверить Ваш почтовый ящик, указанный при регистрации на Первом этапе Олимпиады. Именно на этот адрес электронной почты будет выслана ссылка на задание полуфинала. Срок выполнения задания полуфинала – до 23:59 по московскому времени 29 ноября 2015 г.

Спасибо всем, кто принял участие в Первом этапе Всероссийской Интернет-Олимпиады по английскому языку 2015! Если Вы не вошли в списки финалистов, не расстраивайтесь. У Вас еще будет возможность взять реванш, приняв участие в следующей Олимпиаде, которая состоится в 2016 году! Ждем Вас снова в следующем году и желаем успехов в изучении английского языка!

Итак, все мы этого долго ждали и... вот они списки финалистов Второй Всероссийской Интернет-Олимпиады по английскому языку!!!

"2-4 классы" :

Шенникова Анжелика – 20 баллов – Пенза

Канякова Виктория – 20 баллов – Пермь

Папушина Дарья – 20 баллов – Вологда

Ткаченко Анастасия – 20 баллов – Москва

Азарьева Арина – 19 баллов – пос. Саракташ Оренбургская обл.

Смирнов Вадим – 19 баллов – Ярославль

Хаменский Александр – 19 баллов – Красноярск

"5-7 классы" :

Черкунова Дарья – 20 баллов – Самара

Баймагамбетова Ангелина – 20 баллов – Самара

Паршина Ольга – 20 баллов – Данков

Вязов Иван – 19,5 баллов – Чебоксары

Комарова София – 19 баллов – Москва

Александрова Анна – 18 баллов – Челябинск

Жуков Герман – 18 баллов – Железнодорожный

Завьялов Александр – 18 баллов – Челябинск

Сухоруков Артем – 17 баллов – Челябинск

Петров Илья – 17 баллов – Чебоксары

"8-9 классы" :

Андреевских Анна – 20 баллов – Екатеринбург

Кубенко Ксения – 20 баллов – Москва

Ланина Алиса – 20 баллов – Москва

Риц Мария – 20 баллов – Гатчина

Иванова Елизавета – 19 баллов – Самара

Хаботина Александра – 19 баллов – Москва

Шустов Всеволод – 19 баллов – Москва

Осипенко Екатерина – 18,5 баллов – Челябинск

Кремер Катерина – 18,5 баллов – Москва

Юргель Герман – 18,5 баллов – Санкт-Петербург

"10-11 классы" :

Тараскина Марина – 19 баллов – Челябинск

Клещенко Анастасия – 19 баллов – Обнинск

Мацнева Екатерина – 19 баллов – Липецк

Темурян Кристина – 18,5 баллов – Москва

Бессолицын Тимур – 18,5 баллов – Екатеринбург

Романова Валерия – 18 баллов – Челябинск

Хаботина Мария – 17 баллов – Москва

Жданова Карина – 15 баллов – Уфа

Будина Дарья – 13 баллов – Глазов

Упатова Мария – 12 баллов – Красноярск

"Студенты" :

Большаков Кирилл – 20 баллов – Москва

Бикбулатов Роберт – 19,5 баллов – Люберцы

Меньшенин Николай – 19,5 баллов – Москва

Мошкина Дарья – 19 баллов – Нижний Новгород

Федюшина Анна – 19 баллов – Москва

Проскин Роман – 18 баллов – Долгопрудный

Васильев Антон – 16 баллов – Томск

Белоус Елена – 15 баллов – Москва

Жемелев Георгий – 14 баллов – Санкт-Петербург

«Взрослые» :

Чикуров Александр – 20 баллов – Уфа

Дьяконова Нина – 20 баллов – Москва

Корабельщикова Анна – 20 баллов – Уфа

Карташов Никита – 20 баллов – Санкт-Петербург

Хейфец Илья – 20 баллов – Калуга

Литовченко Елена – 18 баллов – Москва

Мельникова Анастасия – 18 баллов – Алапаевск

Гладин Дмитрий – 15 баллов – Вологда

Мингазова Элиза – 14 баллов – Уфа

Мы поздравляем всех финалистов и желаем им удачи в последнем испытании!! Тех, кто не прошел в финал, призываем не расстраиваться, ведь в следующем году мы Вас снова ждем в качестве участников Всероссийской Интернет-Олимпиады.

2. Выберите свою возрастную категорию (вкладки внизу файла).

3. Ищите себя в списках, используя сортировку по фамилии или учебному заведению. Вы также можете воспользоваться функцией поиска по таблице.

Все этапы Олимпиады пройдены, и перед Вами список победителей Второй Всероссийской Интернет-Олимпиады по английскому языку!

2-4 классы

5-7 классы

8-9 классы

10-11 классы

Студенты

Взрослые

Поздравляем всех победителей и призываем не расстраиваться всех остальных, ведь в 2016 году Интернет-Олимпиада будет снова ждать Вас! Мы постараемся сделать ее еще более интересной!

READING

Task 1

Read the article and choose the missing sentences (A-F). There is one sentence which you do not need to use.

APE ART

Works of art by apes have been displayed in art galleries around the world since the 1950’s. It’s not a joke. Apes are natural artists and ape art is becoming big business.

Ape art did not use to have any form. In fact, paintings by chimps were nothing more than paint thrown onto a canvas, and it was impossible to tell what the pictures were meant to show. (15) _____. They can even use sign language to give their paintings titles.

Koko and Michael live in California and they have been painters since they were very young. (16)______ . At first she was shy, and did not want to show anyone her pictures, but now Koko’s and Michael’s art work is displayed in exhibitions and they have many fans. Unfortunately, not all of their paintings survive, as they often eat their work as soon as it is finished.

Sadly, there is bad news for these recently discovered artists. (17)_____ _. There are only 600 gorillas and a few thousand lowland gorillas left in the world. The work of Koko and Michael is being used to help raise money to save the world’s gorillas.

Some people might laugh and say that these paintings are not art, but who really knows what art is? (18)_____ _. Although you cannot buy Koko’s and Michael’s original paintings, many people are prepared to pay a great deal of money to buy high quality copies of the originals. (19)_____ _. Not only will you receive a colourful picture or T-shirt, but you will also be helping to save one of the world’s most intelligent species. Is there a better way to spend money?

    Koko learnt to draw when she was just three years old.

    The truth is, there has been a great deal of commercial interest in gorilla art in all its forms.

    They even buy T-shirts printed with their pictures.

    No one wants to buy gorilla paintings.

    Gorillas are an endangered species.

    Today, however some gorillas, like Michael and Koko, are able to paint quite realistic pictures of the objects around them.

Task 2

Read the text and the questions below. For each question, mark the correct letter A,B, C or D .

WRITING

Imagine that you cannot come to your friend’s New Year’s party. Write him/her an e-mail with apologies.

Do not forget to:

    send your wishes;

    name the reasons why you cannot come.

You should write about 90 -100 words.

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

SPEAKING

Task 1. Decide with your school partner what to watch on TV.

Task 2. Imagine you spent a day with your favourite actor/singer. Describe your day: things you did, places you visited, topics you discussed etc.

ANSWER SHEET

LISTENING

READING

USE OF ENGLISH

Ключи и транскрипция текстов для аудирования

LISTENING

coach

classroom

drink

Transport Museum

fashion

postcards

five-thirty/5.30/17.30/ half past five

0-2

Коммуникативнаязадача не

неправильновыполненоабзацное

пониманиетекста (больше 5).

(больше 5).

и/илипунктуационныеошибки,

выполнена. Содержаниетекста не

членениетекста. Имеютсясерьезные

затрудняющиеегопонимание

отвечает заданной теме. или объем

нарушения связности текста и/или

(больше 3).

работыменее 50% от заданного. 4

многочисленныеошибки в

употреблениилогическихсредств

связи.